tisdag 25 maj 2010

Botaniska

På söndagsförmiddagen gick vi till Botaniska trädgården. Solen strålade, växterna blommade och jag fotade. Här kommer några bilder från den fina parken. Vi välkomnades av en nalle gjord av penséer och en pysande fontän. Jag tycker det är så häftigt med träd med rött bladverk, det blir en sån fin kontrast mot allt det gröna.
Jag tror detta är ett prydnadskörsbärsträd. Grenarna var översållade med blommor och sträckte sig nästan ända ner i marken.
Minns inte vad denna busken heter men den var helt fylld med vackra röda blommor.
Jag älskar det magiska ljuset som blir under trädkronorna när solen skiner. Det blir dock aldrig lika vackert när jag försöker fånga det med kameran som i verkligheten.
En av mina absoluta favoriter - japanskt körsbär. Och vackrast blir det ju mot en klarblå himmel.
Från ett träd sträckte sig denna ormen. Det ser dock ut som att han blev räddare för mig än jag för honom...
Avslutar med ett sött litet lusthus mitt i grönskan.
Malmö kallar sig ju för "parkernas stad" men jag tror "gässens stad" skulle passa bättre. Våra parker har nämligen tagits över av ilskt väsande gäss och deras skit. Jag insåg nu när vi var i Göteborg hur trevligt det är med parker där man kan titta på allt det vackra istället för att titta ner i marken för att undvika att trampa i gåsbajs. Och tänk att kunna lägga ut en filt på gräsmattan utan att få äckliga märken överallt!

Inga kommentarer: